20 februari 2011

under the dirt

Hej på er kära läsare! Just nu är jag antagligen ute i backarna, kanske t.o.m sitter och käkar lunch 2300 m upp i luften, hehe...

Jag tänkte göra ett inlägg om min hy. För er som inte vet så har jag acne. Det har blivit mycket bättre nu men innan var det väldigt mycket finnar jag hade.
Det var ett rent helvete. Ni kan inte ens tänka er hur jobbigt det var. Det går nästan inte att förklara.
Jag kunde knappt se mig i spegeln för att jag mådde så dåligt över att se de där äckliga finnarna.
Jag har haft acne i ca 5 år. 5 helvetes år. Ni som inte har haft så som jag förstår inte hur man mår.
Jag äcklades av mig själv och det kändes som om alla andra också gjorde det. Det enda dom såg var finnarna i ansiktet. Mitt självförtroende fanns liksom inte.

Det tog ett tag innan jag vågade gå till en doktor. Helvetet var inte slut där. Jag vet inte hur många krämer jag har testat. Minst 10 st. Ingen av dom hjälpte. Jag blev rädd att ingenting skulle hjälpa. Då mådde jag bara ännu sämre.
Till slut fick jag en tid hos en hud läkare i Göteborg. Några veckor innan hade jag börjat med tabletter som heter Tetralysal. Jag åt dem i 2 år. Ingen skillnad.

Det var så jävla jobbigt. Jag vet inte hur många gånger jag har gråtit för att jag har äcklats av det jag såg i spegeln. Vi hade diskuterat om jag skulle börja med en tablett som heter Roaccutan. Dom har väldigt många biverkningar som depression, självmordstankar, fosterskadande och massa små biverkningar. Jag vågade inte. Eftersom jag redan mådde dåligt var jag rädd att bli självmordsbenägen eller bli djupt deprimerad.

Efter att ha gått till hudmottganingen här i Varberg bestämde jag mig för att ta Roaccutan. Jag var så less på det. Jag sket i biverkningarna. Jag ville bara få bort min acne.
Så nu äter jag Roaccutan. Jag måste säga att jag älskar det. Efter ca 6 veckor var det mycket bättre. Nu får jag någon enstaka finne då och då men annars är det bara ärr kvar. Jag mår mycket bättre. självförtroendet har gått upp ett snäpp eller två. Nu kan jag sminka mig utan att det syns. Jag mår bättre nu.

Så ni som har så mycket finnar som jag hade, gå till en läkare. När ni får bort det mår ni sååååååååååå mycket bättre !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar